tirsdag 2. november 2010

Det er ikke størrelsen det kommer an på!

Men for noen kapteinener ER det størrelsen som teller. Nå tar de skrittet helt ut, og vil la NASA måle lengden, kan man lese i  dagens nettutgave av VG

Joda, det er verdens 2 største cruiseskip, «Oasis of the Seas» og «Allure of the Seas» det er snakk om.
Når har de kommet frem til at det ene skipet er 50 millimeter (!) lengre enn det andre, og det er Allure som er vinneren.
Men fra "taperen" sies det: "Jeg er ikke helt sikker på at målingen er korrekt. Det finnes mange usikkerhetsmomenter når du måler på millimeteren av noe som er 362 meter langt. Blant annet kan dagstemperaturen i stålet ha noe å si for hvor langt skipet blir målt til"

Men ærlig talt da! Hvem bryr om 50 millimeter fra eller til, det er jo for f... snakk om verdens største cruiseskip. Og dit har jeg lyst til å dra. Nuh! Med en gang!!! For jeg vil gjerne boltre meg i en gedigen, utendørs park, gågater, karusell, flere bassenger, en tidevannsbar som sakte flyter opp og ned mellom flere dekk, klatrevegger, skøytebane, to surfebølger og et utall barer, restauranter og utesteder, gigantisk 3D-kino og verdens første flytende Starbucks.

Så hva koster så denne herligheten? Det viser seg at det faktisk er overkommelige priser. Så hvorfor ikke bare dra? Fordi at jeg har ikke mere ferie igjen i år :(
Men til neste år kan jeg dra. Jeg kan begynne å spare allerede nå ;)

I mellomtiden kan jeg planlegge min neste tur ombord i Hurtigruten. Ikke lenge igjen til januar, Oslo, reiselivsmesse, og workshop ombord i ei hel uke :) Det er ingen steder jeg koser meg mer enn ombord i Hurtigruten, gammel som ny. Hun er kanskje ikke like stor som Allure eller Oasis, men atmosfæren kan ikke sammenlignes. En kompis av meg som nylig reise med Hurtigruten sa: "med den her atmosfærn går det helt fint uten lugar." Kunne ikke sagt det bedre selv - vel og merke, da snakker vi kortere strekninger, og det faktum at det ikke var flere ledige lugarer igjen! :)

Så tilbake til størrelsen, og tittelen min; "Det er ikke størrelsen det kommer an på."  Begge skipene, altså Allure og Oasis er større enn alle Hurtigrutens 12 skip til sammen! Det er ganske utrolig å tenke på, for jeg synes "våre" skip store. Og for meg er de absolutt praktfull, og helt perfekt i størrelse også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sider